Väitöskirjatutkija Heidi Laine Turun yliopistosta on tutkinut syksyn aikana erilaisten mediasisältöjen herättämiä tunteita laajalla 800 vastaajan otoksella. Tutkimus tehtiin nettikyselynä näyttämällä koehenkilöille 40 eri kuvaa tai videota luonnosta ja urbaanista ympäristöstä. Tutkimuksessa keskityttiin 21 tunteeseen, tunnepareihin ja kehollisiin tuntemuksiin.

Tutkimuksessa selvisi, että voimakkaat ja rauhattomat luontomaisemat ahdistavat ihmisiä enemmän kuin urbaanit kaupunkimaisemat.
Luontosisällöt herättivät vastaajissa kokonaisvaltaisemmin kehollisia tuntemuksia ja voimakkaampia tunteita.

– Luontokuvat herättivät vastaajissa vahvimmin positiivisia ja negatiivisia tuntemuksia. Näitä kuvia kannattaa käyttää, kun halutaan vaikuttaa tunteisiin, jatkaa Heidi Laine.
Tutkimus on osa Turku AMK:n ja Turun yliopiston yhteishanketta, jossa tutkitaan median tunnevaikuttavuutta julkisissa tiloissa. Business Finlandin rahoittama hanke jatkuu nyt toiseen tutkimusvaiheeseen, jossa siirretään vahvimpia tunnereaktioita herättäneet mediasisällöt laboratorioihin ja testataan siellä niiden vaikutusta koehenkilöihin tutkimalla heidän huomionsa kiinnittymistä eri sisältöihin ja sisällön herättämiä tunteita, liikkumista tilassa ja kehonliikkeitä. Tänä vuonna tutkimusta syvennetään entisestään keskittymällä oikeita tiloja vastaavissa tiloissa tehtäviin tutkimuksiin.
Tutkimustiedon pohjalta hankkeessa mukana olevat yritykset kehittävät yhdessä uusia liiketoimintamalleja ja syventävät yhteistyötään.