Categories Uncategorized

Tunnevaikuttavuus ja teknologian rajat – näkökulmia tutkimuksesta ja tulevaisuuden visioita

Miltä näkemäsi mediasisältö tuntuu – ja missä se tuntuu? Millä tavalla luontokuvan sävy tai valaistuksen värilämpötila vaikuttaa kokemukseen? Entä mitä tekoäly saa analysoida tunteistamme? Tapahtumateollisuus ry:n toimitusjohtaja Sami Kerman muistutti tuoreessa tilaisuudessa tapahtumien merkityksestä paitsi elämyksinä myös yhteiskunnallisina ja taloudellisina voimatekijöinä. Tapahtuma-ala ei ole vain kulttuuria – se kattaa myös yritystapahtumat, seminaarit ja messut. Nämä…

Categories Uncategorized

Luontomaisemat herättävät ihmisten tunteet

Väitöskirjatutkija Heidi Laine Turun yliopistosta on tutkinut syksyn aikana erilaisten mediasisältöjen herättämiä tunteita laajalla 800 vastaajan otoksella. Tutkimus tehtiin nettikyselynä näyttämällä koehenkilöille 40 eri kuvaa tai videota luonnosta ja urbaanista ympäristöstä. Tutkimuksessa keskityttiin 21 tunteeseen, tunnepareihin ja kehollisiin tuntemuksiin. Tutkimuksessa selvisi, että voimakkaat ja rauhattomat luontomaisemat ahdistavat ihmisiä enemmän kuin urbaanit kaupunkimaisemat. Luontosisällöt herättivät vastaajissa…